Page 25 - Aylık Dergi “Tepe’den” Mayıs 2017 - Sayı 15
P. 25

Zaman Yolcusu


 2. Dünya






 Savaşı’ndan





 bugüne radar






 teknolojileri








 Trafik canavarlarıyla baş etmek için en etkili çözümlerden
 biri olan radar teknolojilerinin gelişiminde en önemli
 adımların 2. Dünya Savaşı’nda atılması sizi şaşırtır mıydı?


 Elektronik Denetleme Sistemleri   Gelişen görüntüleme ve iletişim   Söz konusu halkın can ve mal   sebep olan radar teknolojileri ise,
 (EDS), her gün milyonlarca aracın   teknolojileri ise buna “mobil EDS” ile   güvenliği olduğunda, kamu   havacılıktan beysbola kadar pek
 paylaştığı Türkiye yollarında, özellikle   çözüm sunuyor. İstanbul Büyükşehir   kurumları için radar teknolojisi ve   çok noktada hızın bir gözlemci
 trafiğin yoğun olduğu İstanbul   Belediyesi gibi kurumlar tarafından   EDS sistemleri olmazsa olmazlar   tarafından tespit edilmesi için
 gibi metropollerde sürücülerin   da tercih edilen mobil EDS filoları,   arasında yer alıyor. Bugün EDS   kullanılan en yaygın seçenek olarak
 trafik kurallarına her zaman riayet   üstünde yüksek çözünürlüklü   ile elde edilen görüntüler yüksek   biliniyor.
 etmelerini sağlamak için önemli bir   kayıt için birer kamera ve radar   çözünürlüklü olarak 4G, fiber
 caydırıcı unsur olarak kullanılıyor.   barındıran otomobillerden kuruluyor.   internet ve diğer bağlantı yollarıyla   Dünden bugüne radar
 Karayollarının çeşitli noktalarına   Bu araçlar, yasak noktalarda park   iletilebiliyor. Farklı ihlal türlerine   teknolojisi
 yerleştirilen bu sistemler sayesinde   yapan, trafikte hız sınırlarını aşan   uygun faturaları otomatik olarak   Bugün pek çok farklı teknolojiyle
 aşırı hız, kırmızı ışıkta geçme ve   ve hatta şerit değiştirme kurallarına   düzenleyebiliyor; sanal detektör   radar olarak adlandırılan aygıtları   iletilebildiğini ve metal yüzeylerden   önlemesinde kullanıldı. Yaptığı
 hatalı duraklama gibi kural ihlalleri   uymadan “makas atan” sürücüleri   sayesinde araç sınıflandırma, yaya   geliştirmek mümkün. Ancak 19.   geri yansıdığını gördü.  cihaz, sinyal üretmek için bir kıvılcım
 anlık olarak tespit ediliyor ve   tespit ederek anında merkeze bilgi   algılama, ortalama hız gibi veriler   yüzyılın sonlarında durum böyle   aralığı, bu sinyali yönlendirmek
 cezai işlem uygulanıyor. Elbette   geçiyor ve ilgili araçla ilgili cezai   yüksek bir isabet oranıyla temin   değildi. Alman fizikçi Heinrich   Yaklaşık 10 yıl sonra, Guglielmo   için dipol bir anten ve silindirik bir
 bu sistemlerin sabit noktalarda   işlem başlatılıyor. Giyilebilir teknoloji   edilebiliyor. Kullanılan teknoloji,   Hertz’in 1886 ile 1888 arasında   Marconi radyo dalgalarının   parabolik yansıtıcıdan oluşuyordu.
 yer alması, kurallara uymama   trendinden de faydalanan denetleme   gece koşullarında dahi kaliteli   iki yıl boyunca yaptığı deneyler   cisimler tarafından yayınlayıcıya   Oluşturulan sinyal benzer bir
 konusunda ısrarcı olan sürücülerin   sistemlerinde, araçla ulaşmanın zor   ihlal fotoğrafları almayı mümkün   sonuç verdi ve elektromanyetik   geri yansıtıldığını gözlemledi.   antene sahip diğer gemi tarafından
 EDS noktalarını bir süre sonra tespit   olduğu yaya yolu gibi yerlere park   kılıyor. Tüm veriler, bulut üzerinden   dalgaların varlığı doğrulandı. Bir yıl   Bu teknoloji daha sonra 1904’te   algılandığında bir zil çalıyordu.
 etmelerine ve bu noktalar haricinde   etmiş araçların tespiti için ise yaya   merkezi sistemle güvenilir bir yolla   sonra ise Hertz, aralarında radyo   Christian Hülsmeyer tarafından   Bu teknoloji özellikle fırtına ve
 ihlale devam etmelerine neden   operatörlerin kullanabildiği akıllı   paylaşılıyor. EDS’nin halk arasında   dalgalarının da olduğu bu dalgaların   Almanya ve Hollanda’da radyo   sis gibi fiziksel görüşün mümkün
 olabiliyor.  gözlüklerden faydalanıyor.  “radar” olarak ifade edilmesine   farklı materyaller üzerinden   yankılarının gemilerin çarpışmasını   olmadığı kötü hava koşullarında



 22  MAYIS 2017                                                                                             23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30