Page 26 - Aylık Dergi “Tepe’den” Ocak 2017 - Sayı 14
P. 26

Gelişim Zamanı



            Farkındalık ve                                                                                                                                                                  Araştırmacılar farkındalık temelli
                                                                                                                                                                                             Farkındalığınızı artırın


                                                                                                                                                                                            egzersizlerin, sorunların algılanması
            verimli çalışma                                                                                                                                                                 ve baş edilmesi üzerinde uzun süreli
                                                                                                                                                                                            olumlu etkisi olduğunu, böylece duygusal
                                                                                                                                                                                            tepkilerin daha dengeli olmasını
                                                                                                                                                                                            sağladığını iddia ediyor. Farkındalık
                                                                                                                                                                                            alıştırmalarını günde sadece 10 dakika
                                                                                                                                                                                            yapmak bile mutluluğunuzu, öz güveninizi
             İş hayatında dikkat dağınıklığı çok yaygın. Gün geçtikçe        Hislerimiz zenginliğimiz                                                                                       ve öz saygınızı artıracaktır.
             karmaşıklaşan iş hayatı ve kaos ortamı içerisinde net           Acı çekmek algımızı sınırlar.                                                                                     ¬ Zaman yaratın: Farkındalık için sürekli
                                                                                                                                                                                              uyacağınız küçük bir zaman dilimi
                                                                             Farkındalık ise bize ne zaman acı
             olabilmek ve sürekli değişime ayak uydurmak zorlaşıyor.         çektiğimizi, ne zaman kendimizi                                                                                  belirleyin. Her gün aynı saatte olması
             Oysa başarılı bir iş hayatı için berrak zihin şart. ‘Mindfulness’   eleştirdiğimizi ve ne zaman                                                                                  önemli. Rahat hissedeceğiniz bir ortam
                                                                                                                                                                                              daha etkili olacaktır.
             olarak da Türkçe’de yaygın olarak kullanılan farkındalık        kendimizi yalıttığımızı hatırlatır, çıkış                                                                         ¬ Yerinizi bulun: Sessiz bir yer
                                                                             yolunu gösterir. Eğer yaşadıklarımızın
             çalışmaları, odaklanma ve düşüncelerde netlik sağlıyor.         sonucunda daha az üzüntü                                                                                         bulduğunuzdan emin olun. Kapıyı kapatın
                                                                             hissedebilirsek sıkıntılarımız azalır.                                                                           ve telefonunuz da dahil ses çıkarabilecek
            Araştırmalara göre insanlar uyanık   onları yargılamadan sadece farkına   Fakat sürekli keyif veren durumları                                                                     her türlü elektronik aleti kapatın.
            oldukları zamanın neredeyse yüzde   varmaktır. Daha derin bir farkındalık   artırmayı ve sıkıntı verenleri                                                                         ¬ Rahatlayın: Ayaklarınız yere değecek
            45’inde yaptıkları işten başka şeyler   halidir; bilincin bilincinde olmaktır.   azaltmayı düşünürsek, bu kez                                                                     şekilde bir koltuğa oturun. Mümkün
            düşünüyorlar. “Kendi burada aklı   Bilinçli farkındalık halinde, birey   yaşamın olası zenginliğini azaltmış                                                                      olduğunca rahat bir pozisyonda olun.
            başka yerde”, “Aklı bir karış havada”   dikkatini an be an nereye yöneldiğinin   oluruz. Sevmediğimiz şeylerden                                                                    ¬ Nefes alın: Altı yedi kez derin ama
            gibi benzetmeler de yaptığımız işe   ve zihninin ne ile meşgul olduğunun   kaçınır onları göz ardı ederiz ve                                                                      yavaş yavaş nefes alın. Son nefesinizde,
            odaklanamayışımızı özetliyor aslında   farkına varabilir.        sevdiğimiz şeylere yöneliriz. Oysa                                                                               gözlerinizi kapayın.
            ve bu, herkesin ortak sorunu.                                    yaşamda olumlu, olumsuz veya nötr
                                            Geleneksel olarak doğu           her şey geçicidir. Bizim de farkındalık                                                                           ¬ Şu ana odaklanın: Vücudunuzun nasıl
            Farkındalık olarak              spiritüalistleri ve Zen budistlerinin   içinde bu düşünceyle hareket           kronik gerginlik, endişe ve daimi   farkındalığınızda tutabilmeye çalışın.   hissettiğine, odanın nasıl koktuğuna
            Türkçeleştirebileceğimiz        kullandığı bir uygulama olan     etmemiz önemli.                               dikkat dağınıklığının hâkim olduğu   İçinde bulunduğunuz anın ne kadar   ve stresli olup olmadığınıza odaklanın.
            ‘mindfulness’ tekniği, şimdiki   farkındalık, son zamanlarda genel                                             bir duruma kolaylıkla geçebiliyoruz.   değerli, geçici ve güzel olduğunu   Düşüncelerin zihninizde dolaşmasına
            zamana dikkatimizi verebilmeyi ve   ve zihinsel sağlığa faydalarının   Farkındalık aynı zamanda hatırlamayı    Oysa minik bir egzersizle bu    deneyimleyemeye gayret edin. Bu    izin verin.
            bu anda her ne meydana geliyorsa   keşfedilmesiyle popüler oldu.   da içerir, fakat bunu ‘anılarla             durumu dengeleyebilmeniz        küçük alıştırma bile farkındalık     ¬ Gevşeyin: Bu şekilde 10 dakika kalmak
            kabullenebilmeyi mümkün kılıyor.                                 yaşamak’ olarak algılamamalıyız.              mümkün. Arkanıza yaslanın,      becerisini tecrübe edebilmenizi    kişiyi zorlayabilir. Zihninizi temizlediğinizi
            Zihnimizde her an pek çok düşünce                                Bunun yerine dikkatimizi ve                   içinde bulunduğunuz ortamın,    sağlayacak.                        düşündüğünüz anda davetsiz
            dolanıyor. Muhtemelen şu anda                                    farkındalığımızı şu andaki                    bedeninizdeki duyumların,                                          düşünceler kendilerini gösterebilir.
            bunları okurken de küçük bir iç ses                              deneyimlerimize yönlendirerek,                zihninizdeki düşüncelerin ve    Kendi ‘inzivanızı’ yaratın         Endişelenmeyin. Bu aktivitede herhangi
            bizimle. Fakat amacımız bu sesi                                  anı tam anlamıyla yaşamaya                    kalbinizdeki duyguların farkına   Büyük kent yaşamı insana         bir amacınızın olmadığını hatırlayın.
            susturmaya çalışmak değil; ne                                    odaklanmalıyız.                               varmak için bir dakikanızı ayırın.   tükenmişlik hissi verebiliyor. Tüm   Farkındalık sadece şu anda kendinizle
            söylediğinin farkına vararak bir adım                                                                          Ne hissediyorsunuz? Meraklı mı,   bunlarla başa çıkabilmek aslında   rahat olmayı öğrenmektir.
            geriden dinlemek olmalı.                                         Dengeleyin                                    heyecanlı mı, şüpheci mi, gergin mi,   minik ‘sessizlik inzivalarıyla’ da     ¬ Plan yapın: Kendinize küçük bir hedef
                                                                             Yapmak zorunda olduğumuz                      sıkılmış mı? Bedeninizdeki gerginlik,   mümkün. Belli bir süre televizyondan,   koyun. Bu, “Kendime kahve yapacağım”
            Farkındalık nedir?                                               işlerin aciliyetine, zihnimizin               acı, sıcaklık veya uyuşukluk gibi   bilgisayardan ve telefondan uzak   bile olabilir. Tamamen anın içinde
            Farkındalık, bulunulan anın ve                                   oyunlarına ve önemli olduğunu                 fiziksel duyumların farkında mısınız?   kalarak sakinlik, dinginlik ve belli   olduğunuz hissini bütün güne dağıtın.
            düşüncelerin tamamen bilincinde                                  düşündüğümüz şeylere kendimizi                Tüm bu birbirinden farklı duyumları   bir netliğe ulaştığımız deneyimler     ¬ Günde 10 dakika bu egzersizi yaparak
            olmaktır. Düşünceleri olumlu veya                                kaptırmaya o kadar meyilliyiz ki, ne          değiştirmeden, yok etmeden veya   yaşayabilmek tamamen bizim       ‘şu anın’ tadını çıkarabilirsiniz!
            olumsuz olarak sınıflandırmaksızın,                              yaptığımızın farkında olmayarak,              içinde kaybolmadan bir dakikalığına   elimizde.



      24    OCAK 2017                                                                                                                                                                                                        25
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31