Page 27 - Aylık Dergi “Tepe’den” Ocak 2017 - Sayı 14
P. 27

Gelişim Zamanı



 Farkındalık ve                                                            Araştırmacılar farkındalık temelli
                                                                            Farkındalığınızı artırın


                                                                           egzersizlerin, sorunların algılanması
 verimli çalışma                                                           ve baş edilmesi üzerinde uzun süreli
                                                                           olumlu etkisi olduğunu, böylece duygusal
                                                                           tepkilerin daha dengeli olmasını
                                                                           sağladığını iddia ediyor. Farkındalık
                                                                           alıştırmalarını günde sadece 10 dakika
                                                                           yapmak bile mutluluğunuzu, öz güveninizi
 İş hayatında dikkat dağınıklığı çok yaygın. Gün geçtikçe   Hislerimiz zenginliğimiz  ve öz saygınızı artıracaktır.
 karmaşıklaşan iş hayatı ve kaos ortamı içerisinde net   Acı çekmek algımızı sınırlar.     ¬ Zaman yaratın: Farkındalık için sürekli
                                                                             uyacağınız küçük bir zaman dilimi
 Farkındalık ise bize ne zaman acı
 olabilmek ve sürekli değişime ayak uydurmak zorlaşıyor.   çektiğimizi, ne zaman kendimizi   belirleyin. Her gün aynı saatte olması
 Oysa başarılı bir iş hayatı için berrak zihin şart. ‘Mindfulness’   eleştirdiğimizi ve ne zaman   önemli. Rahat hissedeceğiniz bir ortam
                                                                             daha etkili olacaktır.
 olarak da Türkçe’de yaygın olarak kullanılan farkındalık   kendimizi yalıttığımızı hatırlatır, çıkış     ¬ Yerinizi bulun: Sessiz bir yer
 yolunu gösterir. Eğer yaşadıklarımızın
 çalışmaları, odaklanma ve düşüncelerde netlik sağlıyor.  sonucunda daha az üzüntü   bulduğunuzdan emin olun. Kapıyı kapatın
 hissedebilirsek sıkıntılarımız azalır.                                      ve telefonunuz da dahil ses çıkarabilecek
 Araştırmalara göre insanlar uyanık   onları yargılamadan sadece farkına   Fakat sürekli keyif veren durumları   her türlü elektronik aleti kapatın.
 oldukları zamanın neredeyse yüzde   varmaktır. Daha derin bir farkındalık   artırmayı ve sıkıntı verenleri     ¬ Rahatlayın: Ayaklarınız yere değecek
 45’inde yaptıkları işten başka şeyler   halidir; bilincin bilincinde olmaktır.   azaltmayı düşünürsek, bu kez   şekilde bir koltuğa oturun. Mümkün
 düşünüyorlar. “Kendi burada aklı   Bilinçli farkındalık halinde, birey   yaşamın olası zenginliğini azaltmış   olduğunca rahat bir pozisyonda olun.
 başka yerde”, “Aklı bir karış havada”   dikkatini an be an nereye yöneldiğinin   oluruz. Sevmediğimiz şeylerden     ¬ Nefes alın: Altı yedi kez derin ama
 gibi benzetmeler de yaptığımız işe   ve zihninin ne ile meşgul olduğunun   kaçınır onları göz ardı ederiz ve   yavaş yavaş nefes alın. Son nefesinizde,
 odaklanamayışımızı özetliyor aslında   farkına varabilir.  sevdiğimiz şeylere yöneliriz. Oysa   gözlerinizi kapayın.
 ve bu, herkesin ortak sorunu.   yaşamda olumlu, olumsuz veya nötr
 Geleneksel olarak doğu   her şey geçicidir. Bizim de farkındalık             ¬ Şu ana odaklanın: Vücudunuzun nasıl
 Farkındalık olarak   spiritüalistleri ve Zen budistlerinin   içinde bu düşünceyle hareket   kronik gerginlik, endişe ve daimi   farkındalığınızda tutabilmeye çalışın.   hissettiğine, odanın nasıl koktuğuna
 Türkçeleştirebileceğimiz   kullandığı bir uygulama olan   etmemiz önemli.  dikkat dağınıklığının hâkim olduğu   İçinde bulunduğunuz anın ne kadar   ve stresli olup olmadığınıza odaklanın.
 ‘mindfulness’ tekniği, şimdiki   farkındalık, son zamanlarda genel   bir duruma kolaylıkla geçebiliyoruz.   değerli, geçici ve güzel olduğunu   Düşüncelerin zihninizde dolaşmasına
 zamana dikkatimizi verebilmeyi ve   ve zihinsel sağlığa faydalarının   Farkındalık aynı zamanda hatırlamayı   Oysa minik bir egzersizle bu   deneyimleyemeye gayret edin. Bu   izin verin.
 bu anda her ne meydana geliyorsa   keşfedilmesiyle popüler oldu.   da içerir, fakat bunu ‘anılarla   durumu dengeleyebilmeniz   küçük alıştırma bile farkındalık     ¬ Gevşeyin: Bu şekilde 10 dakika kalmak
 kabullenebilmeyi mümkün kılıyor.   yaşamak’ olarak algılamamalıyız.   mümkün. Arkanıza yaslanın,   becerisini tecrübe edebilmenizi   kişiyi zorlayabilir. Zihninizi temizlediğinizi
 Zihnimizde her an pek çok düşünce   Bunun yerine dikkatimizi ve   içinde bulunduğunuz ortamın,   sağlayacak.  düşündüğünüz anda davetsiz
 dolanıyor. Muhtemelen şu anda   farkındalığımızı şu andaki   bedeninizdeki duyumların,   düşünceler kendilerini gösterebilir.
 bunları okurken de küçük bir iç ses   deneyimlerimize yönlendirerek,   zihninizdeki düşüncelerin ve   Kendi ‘inzivanızı’ yaratın  Endişelenmeyin. Bu aktivitede herhangi
 bizimle. Fakat amacımız bu sesi   anı tam anlamıyla yaşamaya   kalbinizdeki duyguların farkına   Büyük kent yaşamı insana   bir amacınızın olmadığını hatırlayın.
 susturmaya çalışmak değil; ne   odaklanmalıyız.  varmak için bir dakikanızı ayırın.   tükenmişlik hissi verebiliyor. Tüm   Farkındalık sadece şu anda kendinizle
 söylediğinin farkına vararak bir adım   Ne hissediyorsunuz? Meraklı mı,   bunlarla başa çıkabilmek aslında   rahat olmayı öğrenmektir.
 geriden dinlemek olmalı.   Dengeleyin  heyecanlı mı, şüpheci mi, gergin mi,   minik ‘sessizlik inzivalarıyla’ da     ¬ Plan yapın: Kendinize küçük bir hedef
 Yapmak zorunda olduğumuz   sıkılmış mı? Bedeninizdeki gerginlik,   mümkün. Belli bir süre televizyondan,   koyun. Bu, “Kendime kahve yapacağım”
 Farkındalık nedir?  işlerin aciliyetine, zihnimizin   acı, sıcaklık veya uyuşukluk gibi   bilgisayardan ve telefondan uzak   bile olabilir. Tamamen anın içinde
 Farkındalık, bulunulan anın ve   oyunlarına ve önemli olduğunu   fiziksel duyumların farkında mısınız?   kalarak sakinlik, dinginlik ve belli   olduğunuz hissini bütün güne dağıtın.
 düşüncelerin tamamen bilincinde   düşündüğümüz şeylere kendimizi   Tüm bu birbirinden farklı duyumları   bir netliğe ulaştığımız deneyimler     ¬ Günde 10 dakika bu egzersizi yaparak
 olmaktır. Düşünceleri olumlu veya   kaptırmaya o kadar meyilliyiz ki, ne   değiştirmeden, yok etmeden veya   yaşayabilmek tamamen bizim   ‘şu anın’ tadını çıkarabilirsiniz!
 olumsuz olarak sınıflandırmaksızın,   yaptığımızın farkında olmayarak,   içinde kaybolmadan bir dakikalığına   elimizde.



 24  OCAK 2017                                                                                              25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32